“Otoczeni przez idiotów. Jak dogadać się z tymi, których nie możesz zrozumieć.” Thomas Erikson


Umiejętność skutecznego komunikowania się z otoczeniem jest jedną z podstawowych kompetencji przedsiębiorczych. Nie ma znaczenia czy rozmawiasz z własnym zespołem, z partnerem biznesowym, z klientem czy nowo poznaną osobą. Chcesz być dobrze rozumiany, rozumieć rozmówcę i trafić do niego.

Autor proponowanej przeze mnie książki zachęca, byś zastanowił się jak to robisz? Może odwołujesz się do czyichś uczuć, może do rozsądku, poczucia obowiązku? Może posługujesz się liczbami a może barwnymi  historiami? Cokolwiek robisz i jak bardzo starasz się, może Ci nie wychodzić. Zastanawiasz się wtedy jak to możliwe, skoro tyle wkładasz w to wysiłku i tak bardzo Ci zależy.

Kluczem do sukcesu może być poznanie czterech typów osobowości , które autor oznaczył kolorami i charakteryzującymi je nazwami. Mamy zatem typ Analityczny- Niebieski, Dominujący – Czerwony, Stabilny – Zielony i Inspirujący – Żółty.  Dwa z nich są nastawione na cel a dwa na relacje, dwa szybko podejmują działanie a dwa ostrożnie, dwa są zorganizowane, dwa mniej itd., itp. Od mieszanki tych cech zależy “kolor” naszej osobowości, czyli charakterystyczny sposób bycia, działania, wyrażania się, … to jacy jesteśmy. Rozumiesz więc, że mówiąc “mnóstwo” do kogoś, kto dostrzega istotną różnicę między 11,1111 a 11,111, nie będziesz traktowany poważnie. Natomiast rozciągnięta w czasie precyzyjna realizacja jakiegoś zadania przez jedną osobę, u innej może wywołać zniecierpliwienie. Pierwsza będzie denerwować się brakiem dokładności drugiej a druga opóźnianiem realizacji zadania przez pierwszą.

Cztery typy osobowości naturalnie są uproszczeniem, ale takim, które pomaga zrozumieć siebie i innych. A jeśli przyłożysz się do tej lektury, nauczysz się rozmawiać i rozwiązywać konflikty z innymi niż Twój typami osobowości.

Możesz też wykonać płatne badanie, dzięki któremu dowiesz się jaki jest dominujący a jaki(e) wspierające typy Twojej osobowości. Badanie nazywa się DISC, co jest skrótem od angielskich określeń poszczególnych stylów Dominant (Dominujący, Czerwony), Influencing (Wpływowy, Żółty), Steady (Stały, Zielony), Compliance (Sumienny, Niebieski). Polska wersja, bo stworzona na podstawie badania zachowań Polaków nazywa się FRIS. Opiera się o cztery perspektywy poznawcze: Fakty (Zielony), Relacje (Czerwony), Idee (Żółty), Struktury (Niebieski) – w skrócie FRIS.

Wybierzesz książkę czy badanie? Wyszukasz i kupisz pierwsze, które wpadanie Ci w oko, czy zrobisz staranną analizę ofert? Teraz już wiesz od czego to zależy. 🙂