Content is King. Tak napisał w 1996r. Bill Gates i miał absolutną rację. Minęło 25 lat i nadal nie uległo to zmianie – zmieniają się za to techniki i pojawiają się nowe narzędzia. Wyobraźmy sobie teraz Instagram bez zdjęć, Twittera bez wpisów albo puste newslettery. Trzeba przyznać, że rola contentu jest kluczowa w komunikacji. Dzięki marketingowi treści dotrzesz do swoich odbiorców i pozostaniesz z nimi w kontakcie. Wyjaśnimy, dlaczego każda skuteczna strategia marketingu cyfrowego musi zawierać plan tworzenia contentu. 

Foto: Campaign Creators

Czym jest content marketing?

W dużym skrócie marketing treści to strategia marketingowa, która koncentruje się na udostępnianiu treści. Dla bardziej wnikliwych polecam definicję Instytutu Content Marketingu: 

Content marketing to technika marketingowa polegająca na tworzeniu oraz rozpowszechnianiu istotnych i cennych treści, dążąca do przyciągnięcia, pozyskania i zaangażowania jasno zdefiniowanej grupy odbiorców docelowych –
w celu zmotywowania klienta do działań przynoszących zysk.

Najważniejsza zasada, którą należy się kierować przy tworzeniu treści to nastawienie na wysoką jakość. Zapychanie kanałów komunikacji treściami niskiej jakości nie jest dobrym pomysłem i przynosi odwrotny niż zamierzony efekt. Mało wartościowemu i nachalnemu przekazowi mówimy stanowcze NIE! W content marketingu chodzi o wywoływanie różnych pozytywnych emocji u odbiorców. Ci z ciekawości zaglądają na Pinteresta żeby się zainspirować, słuchają podcastów na interesujące ich tematy, edukują się na kursach na Udemy albo obserwują story z memami na bieżące tematy dla rozrywki.

Dla twórców zagubionych w labiryncie marketingu treści, powstała macierz, która ułatwia kierowanie marketingiem na podstawie wybranych celów. Matryca wyróżnia cztery cele, które można osiągnąć poprzez treści stosowane w ramach strategii content marketingu. Jest to nastawienie na zabawę, edukację, inspirację lub przekonanie do czegoś (np. zakupu, działania). Zapewnienie pożądanego doświadczenia to zadowolenie klienta i zysk firmy. Tak w skrócie działa motor napędowy content marketingu.

Formy treści w content marketingu 

Content marketing to miejsce, gdzie kreatywność nie ma końca. W samej wersji cyfrowej istnieją dziesiątki form prezentacji treści. Są to przykładowo artykuły, blogi, case studies, quizy, tutoriale, webinary, recenzje, infografiki. Treści to teksty, dźwięki, grafika – jeśli więc wygodniej jest Ci przekazać treść w formie video, wybierz np. live na Instagramie, a kiedy nie masz ochoty streszczać długiego poradnika, stwórz mem będący esencją jego treści. To co widzisz i słyszysz jest contentem – raporty i techniczne specyfikacje produktów również.

Foto: Aleks Marinkovic

Content marketing z perspektywy robotów Googla – SEO

Kiedyś to było! A potem zjawiła się Panda i Pingwin. O co chodzi? Nazwy tych sympatycznych zwierzaków, to w rzeczywistości nazwy uaktualnień algorytmów wyszukiwania w Google. Zadaniem Pandy było ukaranie stron z zawartością niskiej jakości, czyli najczęściej chodziło o spamowe strony ze sztucznie generowanymi treściami. Aby sprawdzić, czy nie grożą nam działania Pandy, warto zadbać o analizę SEO on-site (czyli treści na stronie). Z kolei Pingwin to algorytm, który celuje w webspam. Chodzi tutaj o nienaturalne profile linków i dużą ilość linków pochodzących z zaspamowanych miejsc.

Podsumowując tę część – content jest dobry do działań marketingowych, kiedy jest dobry dla odbiorcy. Po prostu unikajmy nienaturalnych struktur w zdaniach, powtarzania w co drugim wierszu tych samych fraz. Skupmy się na poprawności składniowej, czytelności i atrakcyjności. Content marketing i SEO naprawdę się nie gryzą – jedno wspiera drugie nawzajem.

Nie ma SEO bez treści

Wiemy już, że użyteczne dla odbiorcy treści w content marketingu to podstawa, ale nie oznacza to, że optymalizowanie treści pod kątem SEO jest mniej istotne. Jak sprawić, aby roboty Google uważały udostępnione treści za wartościowe? Po pierwsze, Googlebot polubi zawartość naszej strony za prędkość jej ładowania – tak więc przykładowo zdjęcia chociaż muszą być dobrej jakości, nie mogą ważyć zbyt dużo. Webmaster John Mueller potwierdza, że szybkość ma znaczenie. Skupiając się jednak na samej treści warto zwrócić uwagę na:

  • stosowanie nagłówków
  • używanie danych statystycznych, liczbowych
  • powoływanie się na wartościowe źródła, osoby, strony
  • boldy – czyli pogrubione fragmenty tekstu (nie tylko pogrubione frazy kluczowe, ale również elementy istotne z punktu widzenia użytkownika)
  • wykorzystywanie różnych form przekazu treści – wpisów blogowych, opisów kategorii oraz produktów, infografik, video – im więcej form, tym lepiej (ale należy przy tym pamiętać o spójności contentu)
  • rozbudowie oraz recyklingu treści, czyli ponownemu wykorzystywaniu istniejących treści
Foto: Carlos Muza

Podsumowanie –
czy warto zadbać o content marketing?

Nie zaskoczę odpowiedzią, ale warto. Firmy, których odbiorcami jest pokolenie cyfrowe, mogą liczyć na szereg korzyści płynących ze stosowania strategii content marketingu ponieważ:

  • daje możliwość zamieszczenia na stronie słów kluczowych powiązanych z Twoją ofertą i wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarce
  • informuje algorytmy Google, o czym jest Twoja strona, dzięki treściom możesz zwiększyć współczynnik CTR, a także ruch na stronie i zbudować wizerunek eksperta w swojej dziedzinie
  • wartościowe treści umożliwiają Ci pozyskanie linków zwrotnych wysokiej jakości
  • odpowiednie treści sprawiają, że użytkownicy spędzają więcej czasu w Twojej witrynie
  • dzięki treściom możesz przyciągać nowych fanów i obserwujących w mediach społecznościowych

Zadbanie o treści wysokiej jakości, dystrybucja i kierowanie ich do odpowiednich odbiorców to przepis na powodzenie działań content marketingowych. Jakość treści wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce – to jeden z najistotniejszych czynników dla Google. Niech celem będzie zapewnienie użytkownikom czytelnej odpowiedzi na zadane przez nich w wyszukiwarce pytania.

Autor, Andrzej Marzec, jest współwłaścicielem Agencji Marketingowej Nauris www.nauris.pl

.

Inne artykuły napisane z myślą o Przedsiębiorczych